Nieuws

Gepost op 18 September 2017
3,139

Schadevrije jaren en terugval: hoe werkt het?



Bij het inparkeren zag je net even een paaltje over het hoofd waardoor je flinkeĀ schadeĀ hebt aan de achterkant van je auto. Gelukkig ben je goed verzekerd, dus je besluit de schade te claimen bij jeĀ autoverzekering. Dat dit gevolgen heeft voor jeĀ schadevrije jarenĀ is duidelijk. Maar hoe werkt het nu precies? Ā En hoeveel schadevrije jaren houd je nu over? Schadevrij jaren en treden Voor elk jaar dat je geen schade hebt, beloont je verzekeraar je met een schadevrij jaar. Voor elk schadevrij jaar klim je meestal Ć©Ć©n trede op de bonus / malus ladder.Ā Ā Deze ladder bepaalt hoeveel korting je krijgt op je premie. Bij veel schadevrije jaren eindig je hoger op de ladder, je krijgt dan ook meer korting op je premie. Hoogste trede Elke ladder heeft een bovenste trede en dat is dus ook bij verzekeraars zo. Kom je na het tellen van je schadevrije jaren op de bovensteĀ ladder uit? Dan heb je de maximale korting op je premie bereikt. Ā De bovenste trede kun je al bereiken vanaf 13 schadevrije jaren, maar dat verschilt per verzekeraar. Als je schadevrij blijft rijden, blijf je wel schadevrije jaren opbouwen. Maar die tellen niet meer mee voor de ladder, en dus ook niet voor je korting. Daarom zitten er mensen in de bovenste trede die 11 schadevrije jaren hebben, maar ook mensen met 30 schadevrije jaren. Schade? Dan daal je op de ladder Rij je schade die jouw schuld is en claim je die schade bij je verzekeraar? Dan ga je 1 of meerdere treden omlaag op de bonus / malus ladder. Een lagere trede betekent vaak minder korting op je premie. Hoeveel treden je daalt, verschilt per verzekeraar. Je kunt dit zien in de bonus-malus ladder in de polisvoorwaarden van je autoverzekering. Bij zoā€™n terugval kijkt de verzekeraar alleen naar de trede waar je stond op het moment van de schade. Iedereen op die trede die een schade heeft, valt terug naar dezelfde lagere trede. Dan kan het dus voorkomen dat iemand op de bovenste trede met 30 schadevrije jaren net zo hard terugvalt als iemand met 11 schadevrije jaren die ook al op de bovenste trede stond. 1 trede omlaag = 1 schadevrij jaar omlaag? Vaak wel, maar niet altijd! Gemiddeld genomen daal je bij een schade 5 treden. Dit zal vaak betekenen dat je 5 schadevrije jaren verliest. Maar mensen die in de bovenste trede zitten en meer schadevrije jaren hebben dan nodig zijn om op die trede te komen, raken meer schadevrije jaren kwijt. Voorbeeld: bij verzekeraar X zijn 11 schadevrije jaren nodig om in de hoogste trede te komen. Bij een schade val je 5 treden terug en je houdt dan 6 schadevrije jaren over. Iemand met 11 schadevrije jaren komt dan op 6 schadevrije jaren uit en verliest er dus 5. Iemand met 30 schadevrije jaren komt ook op 6 schadevrije jaren uit, dus die verliest er 24. Heel oneerlijk, maar blijkbaar nodig om de enorme schadelast op autoverzekering enigszins beheersbaar te houden.